onsdag 18 februari 2015

Allra bästa Kärleksmumsen!

Kärt barn har många namn sägs det. Jag tror inte jag vet någon annan kaka som det stämmer bättre på än just denna. Den här härliga kakan är väl en av de vanligaste "fikakakorna". Antagligen beroende på att den är mumsigt chokladig, mjuk och lite kladdig. Det blir dessutom många kakor på en gång eftersom de gräddas i en långpanna. När min son får önska sig en kaka som jag ska baka säger han ofta Kärleksmums.



Jag kommer ihåg första gången jag smakade den här kakan. Jag tyckte den smakade ljuvligt! Det var hos min faster. Min mor hade aldrig bakat i långpanna. Faster var helt fantastisk på att baka. När vi kom på besök hade hon minst 10 sorter, och man fick äta så många man ville. Om man tyckte särskilt mycket om någon så fick man bara ta, inte som hos andra där man skulle äta fint- lite av allt men aldrig kränga en särskild sort!!. Jag som var ett kakmonster njöt. Min mamma kunde ju baka och gjorde det också, men aldrig att vi hade 10 sorter på en gång, eller att man fick hänge sig utan hämningar. En annan fantastisk sak var att hemma hos faster fanns veckotidningar med den tidens kändisar, som aldrig fanns hemma. Ni förstår att det var populärt att hälsa på hos dem!

Ingredienser:

4 ägg
4dl.socker
2 dl varm mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2msk kakaopulver
200 g. smält smör el. marg.

Till glasyr:
2 - 2 1/2 dl florsocker
1 1/2 msk kakaopulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
50 g. smält smör el marg.
2 - 2 1/2 msk kallt starkt kaffe
till garnering.kokosflingor

Vispa ägg och socker riktigt pösigt och vitt.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao, sikta ner det i äggsmeten. Rör ihop.
Blanda den varma mjölken med det smälta smöret och tillsätt det  under omrörning.
Häll smeten i en bakplåtsklädd långpanna ca 25x 35 cm. Grädda i 225 C

Gör glasyren medan kakan gräddas. Blanda florsocker, kakao och vaniljsocker i en kastrull. Tillsätt det smälta smöret och kaffet. Blanda alltsammans och låt sjuda under omrörning några minuter. Häll glasyren över den ännu ljumma kakan. Garnera med kokosflingor. 
Dela kakan i ca 30 bitar. Släpp alla hämningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar