lördag 18 april 2015

Gaffelkakor



Här kommer ett recept på en kaka som blivit en av min mans vardagsfavoriter när det gäller en liten kaka till kaffet.Jag hittade receptet i en dagstidning. Ibland kan man göra riktiga receptfynd där. Degen blandar du snabbt ihop. Men sedan får du ge dig till tåls till dagen efter eftersom den måste vila över natten.




Men som sagt, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Kakan är lagom söt i smaken och så mör att den faller sönder i munnen. Nu till det enkla receptet:

Ingredienser:
3 dl. vetemjöl
3 dl potatismjöl
1 dl socker drygt
1 msk vaniljsocker
200g rumstempererat smör


Blanda alla ingredienser i en skål. Tillsätt smöret i bitar. Blanda till en smidig deg. Ställ in degen i kylen med plast runtom. Låt den stå i kylen over natten. Ta fram degen i god tid så att degen hinner mjukna innan du börjar baka.

Sätt ugnen på 175 grader C.

Rulla degen till små runda bollar, platta till dem. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till dem med en gaffel från två håll så att de får sitt rutmönster.

Grädda mitt i ugnen i 15 min. Stäng nu av ugnen och låt kakorna stå kvar i ytterligare 15 min. Låt dem kallna på plåten.

Lycka till och ha det gott, önskar Anki!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar