måndag 6 mars 2017

Baka på en onsdag, skär på en torsdag


Den här kakan med sitt underliga namn är en härlig konfektliknande sak som har en topping av chokladkolafudge (Finns det?). Hur som helst, den smakar underbart.! Den är också lätt att baka.





Receptet hittade jag i en gammal tidning som hade en annons om Fazer choklad och kakao. Den bör förvaras i kylskåp. Tag fram den en stund innan den ska förtäras.


Ingredienser;

2ägg
3dl socker
1 dl kakao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
200g smör

Glasyr:
2dl grädde
2 dl socker
2 msk sirap
100g mörk choklad
100g smör, kallt

Garnering:
flagad mandel


Bered en långpanna (ca: 35x20 cm) med smörat bakplåtspapper.


Smält smör i en kastrull. Ta av den från plattan och rör ner socker och ägg.


Blanda kakao, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner mjölblandningen i kastrullen.


Bred ut smeten i långpannan. Grädda i 175 grader, 15-20 min. Kakan ska vara en aning kladdig. Vänd kakan kakan med baksidan upp på ett bakplåtspapper.


Blanda grädde, socker, sirap och mörk choklad i bitar i en kastrull. Låt koka under omrörning tills glasyren tjocknar och chokladen smält (ca: 10 -15 min).


Ta av kastrullen och rör ner det kalla smöret i klickar. Bred glasyren över kakan och strö över mandeln.


Låt kakan stå i kylen över natten.  Skär den i rutor dagen efter. Just det, det är därför den har det namnet! Jag säger prova den!


P. S! Bakar du den på tex. en fredag och skär den på en lördag så kan jag naturligtvis inte garantera resultatet...

Ha det så gott! -Anki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar