torsdag 3 mars 2016

Mjuk pepparkaka











När jag frågade far i huset vilken kaka han helst ville jag skulle baka till jul så svarade han: " utan tvekan den mjuka pepparkakan. "

Det var ett bra val eftersom den bade är lättbakad och härlig i smaken. Här följer mitt lätta recept som jag en gang hittade i en av farmors gamla kokböcker. 1 kkp = 1 1/2 dl.









Ingredienser:

3ägg

2 1/2 kkp strösocker eller brun farin

1 kkp grädde eller gräddfil ( I receptet står det : eller till största delen sur grädde)

2 msk lingonsylt

lite mer än en 1/2 kkp smält smör

1 1/2 tsk stötta nejlikor

1 tsk. stött kardemumma

1 1 /2 tsk. kanel

1/2 tsk. ingefära

1 1/2 tsk bikarbonat

lite grovt hackad mandel

en handfull sköljda russin

en liten nypa salt



1.5 tsk bikarbonat
2- 2 1/2 kkp vetemjöl





Jag hade inte mandel i min kaka då min man inte tycker om det i mjuk pepparkaka. Det fanns inga russin i kakan heller, eftersom jag inte gillar russin. Man kan alltså modifiera enligt eget tycke och smak!




Så här gör du! Sätt ugnen på 175 grader. Ägg och socker röres i 2-3 min. Därefter tillsätts de andra igredienserna och smeten slås i en smord och brödbeströdd 2 liters form. Bör stå i ugnen på nedersta falsen i 35 -45 min.



Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar